FAQ
Jeśli jeszcze nie masz konta w systemie LajkBike i chcesz zostać naszym użytkownikiem:
- wypełnij formularz zgłoszeniowy na stronie LajkBike. Po wypełnieniu formularza na podany przez Ciebie adres wysłany zostanie e-mail z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia.
- w przypadku dostępnego roweru zostanie do Ciebie wysłany e-mail oraz SMS z prośbą o dokonanie przedpłaty w celu wypożyczania roweru. Link do realizacji płatności dostępny będzie po zalogowaniu się do Panelu Użytkownika czyli zakładki Moje konto.
- po dokonaniu przedpłaty umów się na odbiór roweru (pamiętaj, że rower powinieneś odebrać do 14 dni od zaksięgowania płatności). Rower nowi użytkownicy mogą obecnie odebrać w naszym serwisie przy ul. Przewóz 21, od pon. do pt. w godzinach 7.45-15.15.Na miejscu będzie potrzebny dowód osobisty lub karta pobytu, a w przypadku paszportu również inny dokument potwierdzający Twój numer PESEL.Aby zarezerwować termin odbioru roweru:
- zaloguj się do Panelu Użytkownika, kliknij w „Rezerwacja odbioru”,
- wybierz dostępną datę i godzinę,
- potwierdzenie terminu odbioru roweru otrzymasz mailem i smsem,
- w przypadku problemów zadzwoń do BOK Lajkbike na numer 12 616 8676 od pon. do pt. w godz. 8.00-15.00, w innych terminach napisz na lajkbike@ztp.krakow.pl.
- Przyjdź w umówionym terminie, podpisz umowę i odbierz rower! Pamiętaj rower możesz odebrać tylko osobiście!
Użytkownikami systemu LajkBike mogą być osoby:
- pełnoletnie,
- zamieszkujące teren Krakowa,
- posiadające pełną zdolność do czynności prawnych.
Pamiętaj także, że rowery przeznaczone są dla osób o wzroście od 1,50 – 2,00 m oraz dla maksymalnego obciążenia 120kg (łącznie z bagażem).
Cennik Lajkbike został przyjęty uchwałą nr CVI/2876/23 Rady Miasta Krakowa z dnia 8 marca 2023r. (link do BIP ).
Stawka za miesięczne wypożyczenie tradycyjnego roweru w systemie wynosi 29 zł.
Wynajem rowerów elektrycznych możliwy jest w wersji z miesięcznym limitem kilometrów w cenie 79 zł oraz w wersji bez limitu w cenie 499 zł . Druga znacznie wyższa stawka jest kierowana do osób, które zamierzają wykorzystywać rower do dłuższych codziennych podróży i miesięcznie planują pokonanie ponad 900km. Z uwagi na zwiększone koszty utrzymania, koszty wynajmu rowerów w tym przypadku także zostały przyjęte na znacznie wyższym poziomie.
Do płatności internetowych doliczana jest opłata za realizację płatności (0,59 zł) . Opłaty za realizację płatności od 2 stycznia 2024r. ponosić będzie Użytkownik.
Kaucja wynosi:
- dla roweru standardowego – 100 zł brutto,
- dla roweru ze wspomaganiem elektrycznym – 500 zł brutto.
Kaucja zostanie zwrócona na Twoje konto w ciągu 14 dni po zakończeniu wypożyczania, jeśli rower zostanie zwrócony zgodnie z umową oraz bez uszkodzeń.
Rowery LajkBike są przeznaczone tylko do użytku niekomercyjnego – wykonywanie pracy zarobkowej przy użyciu rowerów LajkBike ( np. realizacja dostaw) jest zabronione.
W cenie abonamentu LajkBike otrzymujesz nie tylko rower na wyłączność, masz także zapewnioną usługę naprawy usterek.
Zgłoszenia usterek są możliwe za pośrednictwem opcji „Zgłoś usterki” w Panelu Użytkownika. Dokonamy naprawy wszystkich usterek zgłoszonych w trakcie trwania abonamentu.
Po zgłoszeniu usterki dostarcz rower do naszego serwisu lub pozostaw go w ogólnodostępnym miejscu na terenie Gminy Miejskiej Kraków (zawsze pamiętaj o zabezpieczaniu roweru!).
Naprawimy usterkę tak szybko jak będzie to możliwe, nie dłużej niż :
- w ciągu 2 dni roboczych od dostarczenia roweru do serwisu ZTP w godzinach jego
pracy, po uprzednim przekazaniu zgłoszenia o usterce w Portalu Użytkownika, - w ciągu 4 dni roboczych od przekazania zgłoszenia, w przypadku zabrania roweru
przez serwis ZTP z lokalizacji wskazanej przez Użytkownika.
Jedynie w uzasadnionych przypadkach, w których naprawa usterki będzie wymagała dłuższego czasu, zostaniesz o tym poinformowany a Twój abonament zostanie wysłużony.
Odbioru naprawionego roweru będzie mógł dokonać we wskazanej przez nas lokalizacji (serwis lub siedziba ZTP).
Zgodnie z definicją przyjętą w Regulaminie systemu pod pojęciem usterki rozumiemy losowy defekt powstały wskutek normalnego korzystania roweru lub baterii (m.in. przebita dętka, zużyte klocki hamulcowe, zużyty/urwany łańcuch, rozregulowana przerzutka, pęknięta szprycha, scentrowane koło).
Na rowerze LajkBike możesz poruszać się na terenie Krakowa oraz strefy buforowej obejmującej obszar 1 km od granic miasta.
W przypadku kradzieży roweru lub baterii, jesteś zobowiązany niezwłocznie zgłosić ten fakt ZTP oraz policji. W takiej sytuacji powinieneś przekazać nam klucze do blokady i/lub baterii oraz poinformować o wszystkich okolicznościach kradzieży roweru.
Jako użytkownik akceptując regulamin systemu jesteś także zobowiązany, aby ściśle współpracować z ZTP i policją w celu odnalezienia roweru i wykrycia sprawcy.
Jeżeli w toku postepowania okaże się, że rower nie został zabezpieczony przed kradzieżą zgodnie z Regulaminem, ZTP ma prawo obciążyć Cię kwotą odpowiadającą pełnej wartości roweru w wysokości opłaty dodatkowej podanej w umowie.
Rower możesz przechowywać na terenach prywatnych, jak i na ulicy lub w innych ogólnie dostępnych miejscach. W takich sytuacjach każdorazowo pamiętaj o właściwym jego zabezpieczeniu poprzez blokadę tylnego koła oraz przymocowanie ramy roweru dołączonym łańcuchem do stojaka rowerowego lub uchwytu trwale przymocowanego do gruntu.
Płatności internetowe obsługiwane przez KIR są podstawową formą regulowania opłat w systemie. Jeśli użytkownik nie może dokonać płatności internetowych (np. KIR nie obsługuje Banku, z którego użytkownik korzysta) prosimy o przesłanie zgłoszenia „Proszę o włączenie przelewu tradycyjnego” poprzez formularz kontaktowy „Zgłoś uwagi” dostępny w Panelu Użytkownika. W takiej sytuacji stworzymy nowe zamówienie do opłacenia za pomocą przelewu (w Panelu Użytkownika podany zostanie numer konta do realizacji płatności).
Kolejność podpisywania pierwszych umów z użytkownikami, którzy złożyli formularze kontaktowe pomiędzy 17 sierpnia a 1 września, została ustalona w ramach losowania, które odbyło się 4 września (wyniki losowania).
Od 23 października 2023 r. wnioski o wynajem rowerów tradycyjnych rozpatrywane są na podstawie kolejności zgłoszeń.
Od 2 stycznia 2024 r. wnioski o wynajem zarówno rowerów tradycyjnych jak i rowerów ze wspomaganiem elektrycznym rozpatrywane będą na podstawie kolejności zgłoszeń.
Konto w Panelu Użytkownika jest aktywowane tylko użytkownikom, dla których jest dostępny rower i do których zostały wysłane wiadomości z informacją o możliwości dokonania przedpłaty za abonament i kaucję.
Po wysłaniu formularzy rejestracyjnych na początku wszystkie konta są nieaktywne.
Od stycznia 2024, aby wypożyczyć ponownie użytkowany rower:
- należy przed końcem umowy w Panelu Użytkownika wybrać opcję „Wypożycz ponownie” wskazując wybrany typ abonamentu. Opcja ta obecnie jest dostępna już 14 dni przed dniem zakończenia trwania umowy,
- jeśli jest dostępny rower tzn. nie ma kolejki osób oczekujących na wypożyczanie, przygotowywane jest zamówienie, które należy opłacić. Wypożyczanie należy opłacić przed podpisaniem umowy, a nową umowę podpisać najpóźniej jeden dzień po zakończeniu obowiązywania wcześniejszej. Jeżeli nie ma dostępnych rowerów i zwrot roweru będzie konieczny, poinformujemy Cię o tym.
Po opłaceniu kolejnego okresu wynajmu roweru, zarezerwuj termin podpisania umowy. W tym celu:
-
- zaloguj się do Panelu Użytkownika, kliknij w „Rezerwacja przedłużenia”,
- wybierz dostępną datę i godzinę,
- potwierdzenie terminu otrzymasz mailem i smsem,
- w przypadku problemów zadzwoń do BOK LajkBike na numer 12 616 86 76 od pon. do pt. w godz. 8.00-15.00, w innych terminach napisz na lajkbike@ztp.krakow.pl,
- przyjedź na rowerze, a my sprawdzimy jego stan techniczny. Możesz również pojawić się bez roweru, jednak w przypadku LajkBike’a elektrycznego – musisz przysłać zdjęcie licznika z widocznym przebiegiem na serwis@lajkbike.ztp.krakow.pl. W takim przypadku pamiętaj, że w innym terminie będziesz musiał przyjechać z rowerem na jego przegląd,
- w wyjątkowych sytuacjach istnieje możliwość podpisania umowy elektronicznie za pomocą podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego. W tym celu zarezerwuj termin przedłużenia i napisz do nas na lajkbike@ztp.krakow.pl.
Pamiętaj! Rower będziesz mógł wypożyczać ponownie, tylko jeśli rowery będą dostępne w systemie tzn. nie ma kolejki osób oczekujących na wypożyczanie. Od stycznia 2024r. rowery są wydawane na podstawie kolejności zgłoszeń.
Aby ponownie wypożyczyć rower:
- W Panelu Użytkownika wybierz opcję „Wypożycz ponownie”, wybierz typ i długość abonamentu.
- Po otrzymaniu wniosku BOK LajkBike przygotowuje zamówienie dla przedpłaty na wybrany typ abonamentu.
- Po potwierdzeniu opłacenia zamówienia należy ustalić termin odbioru roweru i podpisania umowy.
Aby zarezerwować termin odbioru roweru:
- zaloguj się do Panelu Użytkownika LajkBike, kliknij w „Rezerwacja odbioru”,
- wybierz dostępną datę i godzinę,
- potwierdzenie terminu odbioru roweru otrzymasz mailem i smsem,
- w przypadku problemów zadzwoń do BOK LajkBike na numer 12 616 86 76 od pon. do pt. w godz. 8.00-15.00, w innych terminach napisz na lajkbike@ztp.krakow.pl.
Pamiętaj!
- termin odbioru musisz wskazać maksymalnie do 14 dni od otrzymania informacji o realizacji płatności,
- jeśli nie zdecydujesz się na odbiór roweru, prosimy o maila na lajkbike@ztp.krakow.pl – zwrócimy całość wpłaconych środków do 14 dni.
- od stycznia 2024r. rowery są wydawane na podstawie kolejności zgłoszeń.